Årets viktigaste gala- Yrkesutbildningsgalan 2019

Yrkesutbildningsgalan ägde rum den 28 november. En gala med fokus på yrkesutbildningens attraktionskraft, status och kvalité där vi fick tillfälle att bland annat hylla och uppmärksamma Yrkeslandslaget och våra yrkeslärare. Tack alla ni som var med och gjorde galan till en dag att minnas!

Den 28 november var det dags för yrkesutbildningsgalan 2019. En sammankomst för yrkesutbildningens intressenter som ville vara med och lyfta yrkesutbildningens attraktionskraft, status och kvalité. Kvällen konferencier var Arga Snickaren Anders Öfvergård som hade äran att introducera bland annat Yrkeslandslaget, utbildningsminister Anna Ekström, LOs representant och tillika ordförande för WSS Therese Guovelin samt VD för Svenskt Näringsliv Jan-Olof Jacke.

Yrkeslandslaget fantastiska prestationer under Yrkes-VM hyllades och gästerna hade turen att få höra Yrkeslandslagets egen hejaramsa live. Årets yrkeslärare utsågs där Sandra Peterson och Andreas Markstedt blev årets yrkeslärare. De stolta och överraskade vinnarna tog emot utmärkelsen till jubelrop från galagästerna.

Vi fick också tillfälle att uppmärksamma några av eldsjälarna bakom våra internationella yrkestävlingar. Per Svensson, Anders Lantz och Jan Börstell tilldelanes ”Certificate of Merit” för det arbete de gjort att lyfta Yrkestävlingarna både nationell och internationellt.

Yrkesutbildningsgalan är viktig för att visa på det fantastiska jobb som görs för kompetensförsörjningen med bas i yrkesutbildningarna. Det arbetas på flera fronter för att höja attraktionskraften och statusen för yrkesutbildning och yrkeslärare, skolledare, och olika organisationer är en otrolig viktig del av detta. Det är också viktigt att få träffa intressenter med samma mål och engagemang. Och inte minst för att fira vårt fantastiska Yrkeslandslag och våra experter, de är sanna förebilder säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

Share This:

Årets yrkeslärare 2019

Sandra Petersson, yrkeslärare på Fordons- och Transportprogrammet (Linköping) och Andreas Markstedt, yrkeslärare på Bygg- och Anläggningsprogrammet (Piteå) blev Årets Yrkeslärare i Sverige 2019.

Under årets Yrkesutbildningsgala utsågs Sandra Peterson och Andreas Markstedt till Årets Yrkeslärare. De stolta och överraskade vinnarna tog emot utmärkelsen till jubelrop från galagästerna. Det var två märkbart rörda lärare som gick upp på scenen för att ta emot priset.

– Detta är ju helt fantastiskt. Det finns så många fantastiska yrkeslärare i landet som jobbar hårt för att ge den bästa utbildningen de kan till sina elever. Vi yrkeslärare är viktiga säger Andreas Markstedt.

– Det känns jätteroligt att mitt arbete blir uppmärksammat. Jag brinner verkligen för att utbilda våra framtida yrkesförare säger Sandra Peterson.

Genom att utse Årets Yrkeslärare vill WorldSkills Sweden lyfta de duktiga yrkeslärare vi har i Sverige och sprida goda exempel på de fina insatser som yrkeslärare gör landet runt.

– Årets Yrkeslärare är ett pris för att uppmärksamma duktiga yrkeslärare, just för att de spelar en väldigt viktig roll i samhället. De säkerställer att yrkesutbildningarna presterar och levererar på hög nivå och är attraktiva för eleverna, vilket är väsentligt för Sveriges framtid, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

Motivering

Sandra och Andreas har både uppfyllt de kriterier för utmärkelsen Årets Yrkeslärare. De har dessutom överträffat dessa kriterier på olika sätt med ett utmärkande stort engagemang och samverkan med branschen. De har visat god kreativitet och outtröttligt arbetar för elevers, utbildningens och branschens bästa när det kommer till yrkesutbildning i världsklass.

– lyckats entusiasmera elever till lärande och kunskapssökande

– Har en uthållig och god relation till arbetsgivare och förmåga att möta dessas krav på kvalitet

– Har lärarbehörighet

– Samarbetar på ett naturligt sätt med övriga kollegor inom exempelvis gymnasiegemensamma ämnen.

Share This:

Ambassadörer turnerar landet runt

Under hösten har ambassadörer från Yrkeslandslaget inspirerat flera tusen elever till att välja en yrkesutbildning. Ambassadörerna har funnits med på mässor och även turnerat landet runt med Framtidståget där de besökt över 80 skolor och berättat att en yrkesutbildning är ett smart val.

Med konceptet DinTalang har WorldSkills Sweden medverkat på olika evenemang och på gymnasie- och yrkesmässor. Besökare har framförallt varit högstadieelever som kunnat fått vägledning till vilket yrkesprogram som kan passa dem genom ett talangtest. Testet har varit minst sagt populärt och under året har testet gjorts minst 5000 gånger. Elever runt hela landet har även fått möjlighet att träffa tävlande från Yrkeslandslaget som berättat om sitt yrkesval och erfarenhet som tävlande i Yrkeslandslaget.

Elias Larsson, tävlande från Yrkeslandslaget har varit med och träffat eleverna
– Att jag skulle få chansen att bära den gula pikén även efter min tävlingsinsats i Ryssland hade jag kanske inte räknat med. Chansen kom när jag blev förfrågad att vara yrkesambassadör på Framtidståget och DinTalang. Att få möjligheten att träffa niondeklassare, som står inför detta viktiga val har varit mäktigt. Att min historia kan inspirera andra, och att faktiskt bevisa att en yrkesutbildning är ett grymt bra val har varit väldigt kul.

Ambassadörerna har också varit med på Framtidståget och turnerat runt i hela landet för att inspirera eleverna på plats i klassrummen, totalt har över 8000 elever lyssnat på våra yrkesutbildningsambassadörer.

Wilma Augustsson, tävlande från Yrkeslandslaget har vuxit i rollen som yrkesutbildningsambassadör
– Kul att få vara ute och träffa elever som är engagerade inför sin framtid och få ta del av deras tankegångar inför kommande gymnasieval. Det har varit roliga möten där även jag själv känner att jag vuxit genom alla fantastiska möten.

Saras Andersson, ansvarig för satsningen på yrkesutbildningsambassadörerna ser bara positiva effekter med yrkesambassadörernas insats.

– Det är så roligt att vi funnits med på så många platser runt om i Sverige. Vi har verkligen fått möjligheten att inspirera inte bara i storstäder utan även på små orter. Mitt jobb som yrkesutbildningsambassadör är verkligen varierande och ingen dag är den andra lik. Men roligast är nog att få träffa alla nyfikna och intresserade elever.

Share This:

Yrkeslärare hedras med över tre meter hög bronsstaty

Yrkesläraren Kimmo Martin har betytt mycket för många. Därför överraskades han med en över tre meter hög staty. Bakom initiativet står WorldSkills Sweden och den före detta eleven Anton Hasenstrauch. Syftet var att hylla Kimmo Martin men även att inspirera andra att vilja bli yrkeslärare.

Kimmo Martin är yrkeslärare inom VVS och svetsning. Han är en av många yrkeslärare i Sverige som varje dag för sina yrkeskunskaper vidare till nästa generation. WorldSkills Sweden vill med statyn visa på hur viktiga yrkeslärare är.

– Det behövs fler duktiga yrkeslärare som delar med sig av sin yrkeskunskap. Genom att hedra Kimmo med en staty vill vi visa på vilket avtryck man som yrkeslärare kan göra, både för enskilda personer och för hela samhället i stort, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills.

Kimmo Martins före detta elev Anton Hasenstrauch har idag ett jobb han älskar och är bra på. Dessutom tävlade han med stor framgång i årets upplaga av yrkes-VM som gick av stapeln i Ryssland. Mycket av hans framgångar vill han tacka Kimmo för.

– Kimmo väckte min nyfikenhet och mitt intresse. Han la ner så mycket tid och engagemang på mig. Att hylla honom med en staty känns helt rätt. För mig är Kimmo en superhjälte och jag hoppas detta initiativ visar hur viktiga yrkeslärarna är och kanske kan vi få fler att vilja bli yrkeslärare.

Vill du veta mer om hur det är att arbeta som yrkeslärare?

Share This:

Yrkes-SM 2022 blir i Växjö

Nu är det klart, Yrkes-SM kommer att genomföras i Växjö 2022 och kommer att ha flera kringarrangemang för att skapa ett intresse för yrkesutbildningar samt samverkan mellan skola och arbetsliv.

Mikael Johansson (M), ordförande i regionstyrelsen, Kronoberg ser ett stort behov av yrkesutbildad arbetskraft och tror att Yrkes-SM kan locka fler ungdomar i regionen att välja en yrkesutbildning.

-Det är en ära för Kronoberg att stå som arrangör för Yrkes-SM 2022. Kronoberg är en entreprenöriell region med Sveriges högsta exportvärde per capita. I flera sektorer såsom industri, it, vård- och omsorg, bygg och utbildning hindras idag tillväxten på grund av brist på rätt kompetens. Så det är av högsta intresse att höja status och intresse för yrkesutbildningar.

Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden ser fram emot samarbetet med Region Kronoberg.

-Vi vill gratulera Kronoberg och ser fram mot ett gott samarbete i att göra Yrkes-SM2022 till det bästa genom tiderna. Yrkesutbildning är ett smart val och vi behöver vara fler som tillsammans kommunicerar detta!

Share This:

Mina elever ska bygga Sverige

– Skogen betyder mycket, att få promenera i skogen är avkoppling och tid för återhämtning, säger Andreas. Han fortsätter med att berätta om sitt intresse för jakt och fiske, och om sin morfar. Det är tydligt att morfar har varit en stor förebild. En tusenkonstnär – fiskare, snickare, slaktare … En person som inte var rädd för att pröva nya saker. Andreas tror att han har lärt sig en hel del av honom. Han minns ett av morfaderns underfundiga råd: ”Vad du än gör, lär dig inte så mycket, för då får du bara jobba.”  – Just det rådet glömde jag att följa.

Andreas Markstedt 46 år är yrkeslärare på Strömbackaskolan i Piteå. Efter att ha jobbat som murare och plattsättare under många år kände han att det var dags att göra något annat. När han under sin yrkestid hade lärlingar, kände han att det var mycket givande att dela med sig av sin erfarenhet. Kanske tänkte han på de äldres historieberättande hemifrån. 
– De gånger man suttit och lyssnat på jakt- och fiskehistorier som berättats oftast av äldre har jag alltid lärt mig saker, berättar han. Kanske inte bara bra saker men intressanta saker.


I alla fall bestämde han sig för att bli yrkeslärare, eftersom det skulle ge honom nytta av erfarenheterna och kunskaperna från det tidigare yrkeslivet, samtidigt som han skulle få jobba med ungdomar. Han läste till yrkeslärare på halvfart parallellt med jobbet. Han uppskattade mycket av studierna i Umeå, kanske framförallt det erfarenhetsutbyte som skedde mellan studenterna under tiden på högskolan. Det fick honom att se saker på ett annat sätt. 
– Allt är inte svart och vitt i samhället utan snarare grått, konstaterar han.

Nu som verksam lärare trivs Andreas med att vara omgiven av duktiga kollegor som har samma målbild som han själv. Själva arbetet skiljer  sig ganska mycket från dag till dag. Det blir en ständig variation när han har olika elevgrupper och olika årskullar. Arbetet baserar sig på en plan för året där de olika momenten som ska ingå finns med. Utifrån planen gör han en noggrannare planering där det framgår vad som är lämpligt att göra utifrån elevbygget och APL (arbetsplatsförlagt lärande). Den planeringen kanske sträcker sig någon eller några veckor framåt. Han fortsätter beskriva arbetet:
 – De flesta dagar startar med en genomgång tillsammans med eleverna, där vi diskuterar momenten som ska göras kollar av eventuella risker och försöker räta ut eventuella frågetecken innan vi går ut och kör igång. Innan vi avslutar för dagen försöker vi göra en uppsamling, där vi går igenom dagen vad har gått bra vad skulle vi kunnat göra annorlunda.
Det sista är viktigt för Andreas eftersom han tycker att reflektion över saker som har genomförts, är viktigt vid all inlärning.

Att vara lärare på ett yrkesprogram ger inte bara Andreas chansen att få jobba med unga människor. Han får också möjligheten att förändra och förbättra sitt tidigare yrke. Det märks att han trivs med den utmaningen, och dessutom tycker att den är viktig. 
– Att vara lärare är ett av de viktigaste uppdrag man kan ha! Det är elever som från yrkesprogram som kommer bygga Sverige oavsett yrke. Jag tilltalas av att få vara med på den resan, säger han.  

I arbetet som lärare är minnen av de lärare han själv haft i sitt liv viktiga inspirationskällor. Många av dem har betytt mycket för honom.   
 – Det enskilt största minnet av en lärare var när jag började byggprogrammet och läraren jag hade verkligen brann för sitt jobb, berättar han. Han var engagerad och ville verkligen lära ut. Plötsligt uppskattades praktisk kunskap och det var något nytt som passade mig och var något som jag inte upplevt tidigare i grundskolan.

Andreas är inte bara en engagerad lärare. Han har också blivit engagerad i yrkestävlingar. Han fick frågan om att delta på några informationsmöten som branschen ordnade. Det han fick veta där gjorde först att han blev intresserad och sen alltmer delaktig. Han har aldrig ångrat det.
– Personligen ger det mig möjlighet att träffa ungdomar från hela Sverige och världen. Jag får möjlighet att träffa duktiga yrkeslärare som brinner för sitt yrke. Jag får dela erfarenheter och ta med mig ideer hem, säger han.

När vi till sist frågar Andreas vad som är det bästa med att vara yrkeslärare får vi följande svar:
– Att jobba med ungdomar och få lära ut ett yrke som man själv trivts bra med under lång tid. Jag gillar att lära ut. Det är en stor tillfredsställes att se hur eleverna utvecklas och mognar under de år de är på skolan.



Share This:

Jag förändrar världen

Jag såg så många fantastiska möjligheter med att tävla. Stoltheten för skolan var viktig tillsammans med möjligheten att öka intresset för yrket genom skriverier i tidningarna. Det var kul att träffa andra skolor, men framförallt gav samverkan med branschen väldigt mycket för såväl elever som lärare. Orden är Eva Lönns, yrkeslärare på Hotell- och turismprogrammet, på gymnasieskolan Vipan i Lund. Eva är väldigt engagerad i yrkestävlingar, hon arbetar internationellt med att utforma tävlingsbestämmelser inom WorldSkills.

Frågan är om inte detta intresse bottnar i en tävlingsinriktad personlighet. Så låter det i alla fall när hon talar om sitt golfspelande. Hennes golftränare, Kalle, kämpade med att få henne att göra en korrekt sving, där huvudet inte följde med. Hon tränade och tränade och Kalle gav henne tips efter tips. 
– Till slut kom supertipset. Mitt huvud rörde sig alltid höger i baksvingen. Kalle sa åt mig att tänka att mitt huvud skulle gå vänster i baksvingen. Och där satt den! Då blev mitt huvud stilla, konstaterar Eva nöjt.

Eva är 52 år gammal. Hon bor i Malmö och pendlar till skolan i Lund.
 – Hela Malmö betyder mycket för mig. Mångkulturellt, kaxigt och magiskt vackert. 
Den malmöitiska kaxigheten finns nog även hos Eva. Hon menar att pappan var en viktig förebild, med ett väldigt gott självförtroende. Han gillade alltid sig själv, berättar hon. 
– Han blev tjockare och tjockare och äldre och äldre, men stannade oftast till när han passerade spegeln och såg nöjd ut, minns Eva. Han sjöng alltid en trudelutt och man blev glad. Han resonerade som så att jag är ju som jag är. 

Eva började jobba inom hotell och restaurang när hon var 15 år. Under tolv år hann hon med att vara servitris, receptionist, restaurangchef mm. Hon älskade branschen trots obekväm arbetstid och tuffa arbetsvillkor. Men vid 27 års ålder började hon fundera på att skaffa familj. Bekvämare arbetstider blev plötsligt viktigare. 
– En kväll med gamla arbetskamrater kom vi in på ämnet yrkeslärare, berättar Eva. Två av mina tidigare chefer hade utbildat sig till serveringslärare och stormtrivdes. Jag började snabbt tänka sommarlov och lediga helger. Morgonen därpå ringde hon Lärarhögskolan. Sista datum för ansökan till hösten var samma eftermiddag. Hon rotade fram en skrivmaskin, skrev ihop en ansökan och cyklade med den till Lärarhögskolan i Malmö. 

Eva kom in, och sa upp sig från tjänsten som restaurangchef på Sheraton Hotel i Malmö. Istället jobbade hon extra som hovmästare och servitris parallellt med studierna. Inkomsterna från det tillsammans med studiebidrag gjorde hennes val möjligt.
 – Jag var verkligen motiverad för studier vid den åldern, berättar hon. Kunskapstörstande. Jag kommer ihåg att jag gick in i Lärarhögskolans bibliotek och tänkte att jag skulle vilja läsa alla böckerna som fanns där. 
Kontakten med Lärarhögskolan finns kvar. Denna termin har hon haft en lärarstuderande som kandidat, vilket hon tycker har varit enormt kul och givande.

Att Eva gillar att inspirera andra är tydligt. När vi kommer in på kunskap blir hon engagerad. Det är de varierande arbetsuppgifterna och känslan att se unga människor utvecklas som får henne att trivas i yrket. Hon tror inte att det går att föra vidare kunskap bara sådär.
– Det jag kan bidra med är att inspirera och motivera unga människor att vilja lära sig mer. Jag känner att jag är riktigt bra på det. Jag medverkar till att driva unga människor framåt. Jag förändrar världen, säger hon.

När Eva talar om sin lärargärning återkommer hon också ofta till kontakten med arbetslivet.
– Vi vill gärna tänka att den lektion som inte går att genomföra nån annanstans än i ett klassrum, den lektionen ska vara där, alla de andra lektionerna försöker vi ha på plats ute i branschen, slår Eva fast.
Detta gör att arbetet blir oerhört varierande. Det är mycket farande hit och dit. En dag kan börja på en APL-plats (arbetsplatsförlagt lärande), följt av lektioner på skolan och avslutas med ett studiebesök. 
– Det är det som är charmen med yrket, menar Eva. Arbetsuppgifterna varierar beroende på elevernas APL-perioder och kursernas upplägg. Vi försöker vara så mycket som möjligt ute på de företag som vi samverkar med. 

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_4148-e1567521745686-1024x993.jpeg
Eva är en inbiten golfare och spelar flera gånger i veckan under sommaren.

Eva hörde talas om kock- och serveringstävlingar redan 1994 när hon började som hotellärare. Branschorganisationen arrangerade redan sådana tävlingar, såväl i Sverige som i Norden. Eva försökte påverka dem att även arrangera hotelltävlingar. Det gick trögt till en början. Men 1999 fick hon portierföreningen ”Gyllene Nyckeln”, att tillsammans med skolan hon arbetade på, arrangera ett svenskt mästerskap. Några år senare blev tävlingen en officiell tävling för SHR (nuvarande VISITA).

I början var hon nog mest fokuserad på att vinna och genom det göra reklam för sin skola. Idag ser hon så många andra fördelar. Tävlingarna skapar stolthet bland eleverna, lärarna får träffas och diskutera och marknadsföringsvärdet är oerhört viktigt och inte bara för den enskilda skolan. 
– Idag kämpar vi mot en trend att många elever inte ser värdet i en yrkesutbildning och istället väljer teoretiska utbildningar, avslutar Eva.

Share This:

Snart är det dags för den ”Europeiska veckan för yrkesutbildning”

Tillsammans kan vi lyfta det arbete vi gör för att uppmärksamma yrkesutbildningens fördelar. Den 14-18 oktober är det den ”Europeiska veckan för yrkesutbildning” som arrangeras av EU-kommissionen och omfattar hundratals evenemang runt om i Europa. Sist det begav sig nådde kampanjen över 34 miljoner människor på sociala medier.

Ändamålet med den ”Europeiska veckan för yrkesutbildning” (VET-week) är att lyfta fram fördelarna med att välja en yrkesutbildning för personer i alla åldrar. Pontus Slättman, vd för World Skills Sweden har utsetts till svensk ambassadör för initiativet som går under parollen ”Discover your Talent!”. Som ambassadör har Pontus i uppdrag att visa att en yrkesutbildning är ett smart val som leder till högkvalificerade jobb och ökad anställningsbarhet.

Förra året genomfördes 1850 evenemang i 45 länder under den europeiska veckan för yrkeskompetenser, och 2019 förväntas ett ännu större deltagande. Sist det begav sig nådde kampanjen totalt över 34 miljoner människor på sociala medier.

Hjälp oss gärna att sprida veckan i era egna kanaler under hashtaggarna: #DiscoverYourTalent & #EUVocationalSkills

Share This:

Skoltävlingar synliggör yrkesutbildning

Genom skoltävlingar synliggör vi yrkesutbildningar och tävlingarna kan dessutom användas för att få en mer likvärdig bedömning av elevers resultat mellan skolor. Andreas Markstedt är en av dem som tydligt sett fördelarna med skoltävlingar i sin roll som skoltävlingsambassadör.

Tillsammans med skola, bransch och lokala aktörer genomförs skoltävlingar runt om i landet. WorldSkills Sweden är med och stöttar genom ESF-projektet ”Yrkesutbildning- ett smart val”. För att underlätta för skolor som vill arrangera skoltävlingar finns Andreas Markstedt som förutom att arbeta som yrkeslärare på Strömbackaskolan i Piteå även är skoltävlingsambassadör.

– Som skoltävlingsambassadör stöttar jag skolor som funderar på att arrangera en skoltävling. Det kan handla om allt ifrån att diskutera upplägg till att bolla idéer. Sedan är själva tävlingsuppgifterna en viktig del då vi tillsammans med branschen utformat uppgifterna så de svarar på företagens efterfrågade kompetens. Just därför är skoltävlingar är ett utmärkt sätt för eleven att säkerställa sin kunskapsnivå.

Bäst effekt tycker Andreas att man får när skoltävlingen kombineras med ett öppet hus. Där får eleverna möjlighet att visa upp sina kunskaper och sin skicklighet samtidigt som besökande föräldrar och ungdomar får upp ögonen för olika yrkesutbildningar. Oftast är också branschen på plats och hjälper till i bedömningarna vilket hjälper till att bygga en bra relationer mellan skola och näringsliv.

Även lärarna uppskattar tävlingarna då de kan användas som en del i  bedömningsunderlaget.

– Genom att se hur eleven klarar tävlingsuppgiften så kan jag som lärare också vara mer säker i min betygsättning och även få indikationer på om det är något område vi behöver jobba mer på. Men lika viktigt är att se när en elev klarar tävlingsuppgiften och den stolthet som eleven känner. Det är otroligt roligt att som lärare få dela det ögonblicket med mina elever.

Vill din skola arrangera en skoltävling? Kontakta Anja Olin Pape för mer information om hur vi på WorldSkills Sweden kan hjälpa er!

Share This:

Framtidståget besöker 500 skolor och vi är med

Framtidståget besöker 500 skolor under hösten och WorldSkills Sweden är med på resan. På turnén som syftar till att ge elever kunskap om olika yrkesval finns våra ambassadörer från Yrkeslandslaget med för att berätta om de fördelar en yrkesutbildning ger.

Under hösten kommer 200 orter att få besök av Framtidståget som riktar sig till elever i årskurs 9 samt studie- och yrkesvägledare. Man räknar med att informationsturnén kommer besöka sammanlagt 500 skolor .

Syftet är att inspirera eleverna och informera om kommande gymnasieval. Många ungdomar upplever att det är svårt att välja utbildning och turnén syftar till att öka deras kunskap om olika yrkesval.

I turnén kommer WorldSkills Swedens ambassadörer medverka för att informera och berätta om de fördelar en yrkesutbildning ger. Sara Andersson, yrkesutbildningsambassadör på WorldSkills Sweden ansvarar för ambassadörernas medverkan.

– Framtidståget ger en bra möjlighet för tidigare tävlande att fortsätta engagera sig och vara goda ambassadörer för Worldskills Sweden. Arrangörerna av turnén tycker att Worldskills Swedens ambassadörer är fantastiska att ha med eftersom de har en spännande historia att berätta som inspirerar många elever att välja en yrkesutbildning till gymnasiet.

Share This: